UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dva roky existencie, pôvod v bývalom východnom Nemecku a album u Unique Leader Records. Nemožné? Ale aj také veci sa stávajú. Stačila mi jedna vzorka z Youtube, aby som vedel, že aktuálnu druhú nahrávku štvorice CYTOTOXIN zo saského mesta Chemnitz (Karl-Marx Stadt v epoche dederónskej, tyvole, to tiež boli časy) chcem mať celú.
Dodatočne som si na vlastné pobavenie uvedomil, že kapelu som už počul v časoch jej debutu a nad klipom na YT som tak akosi dosť skepticky pokrútil hlavou „trilkuje ti to ksichte pekne, ale kde máš druhú gitaru dohratú, nepočuť ju, zase raz nejaký tenký zvuk, holt takzvaný moderný death metal, hlavne aby sa napísalo, že je brutálny a technický...“ Nuž, niekedy sa oplatí dať aj druhú šancu. Celý debut „Plutonium Heaven“ som dodatočne okúsil a z CD prehrávača je to predsa len lepšie, príliš prečistený zvuk a veľa triggeru vzhľadom na úroveň hudby beriem na milosť.
Takže tá novinka. Mám radosť? Mám radosť! Pri mojej skepse nad výtvormi väčšiny súčasných mladých brutálnych a podľa možnosti technických deathmetalových formácií veľkú. Toto skrátka má hlavu a pätu, požadovaná extrémnosť netrpí na úkor techniky a bonusom je u CYTOTOXIN atmosféra. Taktiež oceňujem úroveň nejakého toho povedzme „textového konceptu“. V čase, kedy brutálne spolky buď hudbu dehonestujú nezmyslami povyťahovanými z kadejakých telesných otvorov, alebo bavia svet s emo a frustrovanými podivuhodnosťami, je téma jadrových katastrof so špeciálnym prihliadnutím k Černobyľu pre štýl príhodná a zároveň dosť originálna.
K tej atmosfére – stačí vidieť obal a font loga i názvu. Bezútešné pomedzie Ukrajiny a Bieloruska po zatiaľ najväčšom nešťastí v dejinách jadrovej energetiky je načrtnuté vkusne a zároveň je vám jasné, že ide o situáciu, v ktorej sa končí každá sranda. Atmosféru nukleárneho armagedonu umocnia aj medzihry, kde v pasážach, zmixovaných z industriálnych ruchov a klasickej hudby znejú preslovy a dialógy v ruštine. Už na debute sa v tomto smere pracovalo napríklad s nahrávkou rozhlasových správ, upozorňujúcich na černobyľskú katastrofu. Debut sa vyznačoval ešte jedným efektom – skutočne až bolestivo nepríjemnými nasamplovanými zvukmi, zo všetkého najviac pripomínajúcimi škrípanie zubov, prípadne rýpanie nechtami po betóne. CYTOTOXIN si to neodpustili ani na novom albume, našťastie toto umocnenie tiesnivej, zhubnej atmosféry osekali v prospech iných spestrení.
A teraz hudba – nuž, parádny súčasný technický brutálny death metal. Naklepaný, agresívny a pochmúrny, ale aj plný polámaných riffov, zmien tempa, slammovacích hojdačiek a popri tom s občasnými melodickými úsekmi. Základom je americká scéna, čiastočne DISGORGE a DEVOURMENT, miestami, v melodickejších, klasickejších úsekoch počuť postupy podobné klasikom FLESHGRIND (alebo PUTRID PILE, ak to chcete „súčasnejšie“). A výrazne počuť, že CYTOTOXIN majú poriadne napočúvaných ORIGIN. Frenetické náklepy bicích a trilkujúce pasáže gitár, tam je to jasné. ORIGIN ovplyvnili viacero súčasných skupín, vrátane našich THE INFINITE WITHIN, a možno teda už aj porovnávať. CYTOTOXIN z nich vychádzajú ako asi najextrémnejšia záležitosť – kanadskí ARCHSPIRE sú predsa len melodickejší, jemnejší, Francúzi HENKER sa zase viac prikláňajú ku klasickému death metalu. Mal som doma aj indonézsku záležitosť, uctievajúcu ORIGIN, na meno si nespomeniem, tam to zase vyznievalo ako okatá snaha priblížiť sa ďalekému božstvu.
CYTOTOXIN majú aj vydarené vokály. Všetky sú extrémne, vo viacerých polohách – brutálny growl a kloktanie, zlovestný chrapot, dosť veľa „ypsilonov“, ktoré našťastie ani nevyznievajú ako zvuky zo zabíjačky, a divoký, nepríčetný vresk, ktorý tento festival guturálnych ukrutností dopĺňa. Pokiaľ ide o zvuk albumu, tak bicie sú dajme tomu „moderne snímané“, miestami teda trochu šijací stroj, ale vďaka plnému, prirodzenému a temnému zvuku ostatných nástrojov je výsledok na súčasné pomery príjemný. Objav, na festivaly ich volajte už teraz, kým (možno) nestoja majlant.
Aj mladé BDM kapely občas dokážu fakt príjemne prekvapiť. Nemecké kvality typu DESPONDENCY a hlavne DEFEATED SANITY sa o šikovných udržiavateľov plameňa až tak báť nemusia.
9 / 10
Vitalis „Vt.“ Kast
- basgitara
Tobias „Ollie“ Olijnyk
- bicie, klávesy
Fabrice „Fonzo“ Töpfer
- gitary
Sebastian „Grimo“ Grihm
- spev
1. Survival Matrix
2. Ionosphere
3. Frontier Of Perception
4. Radiophobia
5. Dead Zone Walkthrough
6. The Red Forest
7. Heirs Of Downfall
8. Fallout Progeny
9. Abysm Nucleus
10. Prypjat
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.